Duurzaam faciliteren, hoe doe je dat nou concreet? 5 prikkelende vragen aan Anton Verbeek, algemeen directeur TROTS.

1. Waarom legt TROTS de focus op duurzaamheid?

“Juist de facilitaire sector heeft een grote impact op de maatschappij. De facilitair manager is verantwoordelijk voor de gebouwen. In Europa veroorzaken gebouwen 20% van de CO2-uitstoot. Ook het wagenpark beheren behoort tot de facilitaire taken. We hebben daarnaast veel te maken met inkoop en het betrekken van leveranciers. We contracteren zelfs de cateraars in de bedrijfskantines en hebben dus invloed op de voedselketen. Ik pleit ervoor dat de facilitaire afdeling zich moet opstellen als het geweten van de organisatie als het gaat om duurzaamheid. Er zullen steeds meer mensen zijn die een duurzame leef- en werkomgeving willen. TROTS wil dat onze opdrachtgevers zich bewust zijn van het feit dat je duurzaamheid in de hele keten moet doorvoeren. Als bedrijf heb je daarin een rol en verantwoordelijkheid. De facilitaire afdeling kan daarbij voorop lopen. Een gids zijn.”

2. Geeft TROTS zelf wel het goede voorbeeld?

“We kijken continu naar de impact die we zelf hebben op de leefomgeving. Onze kantoren in Zwolle en Utrecht zijn gevestigd in label A energiepanden. We hebben een duurzaam wagenpark met veelal energielabel A en B auto’s en een aantal hybride dienstauto’s. Door onze ISO 14001 certificering hebben we ons verplicht om elke leverancier te beoordelen. Bij de laatste twee facility beurzen publiceerden we bijvoorbeeld een grondstoffenpaspoort voor onze stand. Welke materialen zijn herbruikbaar. Daarin zijn we transparant naar de buitenwereld. We zijn zelf ook echt nog aan het leren en ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en bij ons intern kunnen ook echt dingen nog veel beter. We maken intern onze medewerkers ook bewust van hun eigen rol in de circulaire economie. Onze mensen waaieren uit over heel Nederland. We zitten in huis bij vele opdrachtgevers. Onze rol naar buiten toe is dus groot. TROTS wil mensen in dienst die zich ambassadeur van duurzaamheid voelen. Niet met een zwaaiend vingertje, maar je moet zelf wel een inspirerend voorbeeld zijn. Practise what you preach!”

3. Mensen bewust maken van hun eigen rol, dat klinkt natuurlijk goed, maar hoe maak je dat concreet?

“Door kennissessies en persoonlijke gesprekken. Communicatie! Duurzaamheid is doen, proberen, ervaren, verbeteren en logisch nadenken. Wij willen dat duurzaamheid een vanzelfsprekend onderdeel wordt van onze cultuur. Al onze medewerkers krijgen de vraag: hoe kun je vanaf nu je dagelijkse werk zo duurzaam mogelijk doen? Hoe kun je anderen beïnvloeden? Dat begint echt heel klein met afbreekbare koffiebekers, een schaal fruit neerzetten, het licht uitdoen of een schrijfblok aan twee kanten benutten. Steeds verschillende stapjes erbij en het effect wordt alsmaar groter. We kijken naar vervoer, naar kleding, naar de voedselketen, naar functioneel gebruik van ruimtes. Doordat wij continu data verzamelen weten we bijvoorbeeld dat een gemiddeld gebouw maar 40 tot 50% functioneel rendement heeft tijdens kantooruren. Daar valt winst te halen. Onze workplace consultants hebben voor sommige opdrachtgevers al een groei kunnen maken naar 70% rendement.”

4. Het duurzame denken ontwikkelt zich snel, hoe blijf je als TROTS up to date?

“Duurzaamheid is jezelf ook de vraag stellen: hoe ga je om met mensen? Je moet mensen meer perspectief bieden dan ze nu krijgen. TROTS wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen geven. We streven ernaar dat uiteindelijk 10% van ons facilitaire medewerkers uit deze groep komt. Door een eigen TROTS Academy zorgen we ervoor dat onze mensen up to date blijven en zich vitaal op de arbeidsmarkt voelen. Ook spelen we in op de trends. Door robotisering en automatisering vallen banen weg, maar er komen er ook een heleboel bij. Het servicelevel wordt steeds hoger. Als TROTS willen we een bijdrage leveren aan die banentransitie. Wij kunnen de banen van de toekomst bedenken.

De facilitaire sector is van oudsher erg taakgericht. Daar vindt nu wel een omwenteling plaats. Er wordt meer gekeken naar de mens. Waardoor raken mensen gemotiveerd? Maak dat bespreekbaar. Dat kan ook iets verrassends zijn dat buiten de taakomschrijving ligt, maar door het te integreren maak je er samen een leukere job van. Het werk moet natuurlijk gedaan worden, maar houdt er een positieve flow in.”

““Wie echt duurzaam wil zijn, moet zich wel uitspreken en zijn nek uitsteken!””
Anton Verbeek
Directeur

5. Wat merken opdrachtgevers van het duurzame faciliteren van TROTS?

“TROTS zal zich steeds meer als een totaaldienst profileren, waarin huisvesting, ICT, HRM, inkoop en facilitaire services bij elkaar komen. De medewerker van de toekomst wil van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat ontzorgd worden. Dat zie je al bij bedrijven als Uber, die er voor zorgen dat hun medewerkers bij alle dagelijkse zaken ondersteund worden. Denk aan een wasservice, boodschappenservice of kapper. Daarnaast staan wij voor ONE FM. Dat betekent dat wij de verbindende factor zijn tussen alle leveranciers die bij een bedrijf betrokken zijn. Door die verbinding valt er ook veel kennis en kunde bij elkaar te halen. Zo bereik je als samenwerkingsverband veel meer.

Onze opdrachtgevers willen we bewijzen dat duurzaamheid veel oplevert, zowel in munten als in medewerkertevredenheid. Energieneutraliteit van gebouwen en processen willen we zo hoog mogelijk op de agenda’s krijgen. Daarover hebben we best wel eens discussies met de directies van opdrachtgevers. Het wordt ons soms niet in dank afgenomen dat we zo op duurzaamheid hameren. Dit thema vraagt er nu eenmaal wel om, om je nek uit te steken! Met onze expertise geven we opdrachtgevers handvatten om een duurzame keten in te richten.”

referentieprojecten

service & contact

Kunnen we u verder helpen?

Een succesvolle dag sluit je af met veel groene vinkjes op je ‘to do list’. Blijf dus niet zitten met onbeantwoorde vragen of ingeslikte meningen. Wij bieden u nu een luisterend oor. Onze mensen zetten zich 100% in om u snel verder te helpen. Wij zijn telefonisch van 08.30 tot 18.00 uur bereikbaar op 088 - 45 55 120 en via mail op info@trots.nl