Blog van onze young professionals

Het volgende hoofdstuk

Herken je dat moment, je leest een spannend boek en de tijd gaat razend snel. Precies zo snel zijn de laatste hoofdstukken van mijn studententijd voorbij gevlogen. Voordat ik TROTS ontdekte, deed ik een afstudeeronderzoek naar hoe de publieke ruimte van de Openbare Bibliotheek in Nederland een bijdrage kan leveren aan de kenniseconomie met de focus op de huisvesting en services. Tijdens het onderzoek zat ik letterlijk en figuurlijk met mijn neus in de boeken. Ik hoor jullie denken.. ‘bibliotheek’, ‘stoffig’, ‘saai’, ‘boeken’, ‘ik haak af!’.

Advies: niet doen. Ik ben absoluut geen boekenwurm, nee ik ben juist de avonturier die graag nieuwe uitdagingen aangaat, maar tóch ben ik fan geworden van de bibliotheek. Ik zal uitleggen waarom: in eerste instantie was mijn vooroordeel over de bibliotheek dat het ‘een plek is waar niets te beleven valt’. Het gekke is, dat ik er tijdens mijn onderzoek achter kwam dat de bibliotheek juist een levendige plek is, waar ik gelukkige mensen zie die kennis en ervaringen delen om zichzelf op diverse gebieden te ontwikkelen. Toen ik dit constateerde, begon het bij mij lichtelijk te kriebelen. Hoe gaaf is het dat deze gebouwgebruikers goed gefaciliteerd worden en samenkomen om elkaar te onderwijzen en ervaringen te delen?

Tijdens dit onderzoek, stelde ik als studente met weinig verplichtingen en structuur, het nadenken over een volgend hoofdstuk het liefst zo lang mogelijk uit. Het ‘burgerlijke’, ‘gestructureerde’, ‘saaie’ leven stond op de stoep. ‘Daar wilde ik niets van weten…’

Uiteindelijk was mijn vooroordeel over onderzoek doen voor een bibliotheek niet juist, want dit hoofdstuk was juist heel leerzaam. In die periode verminderde mijn uitstelgedrag om na te denken over het volgende hoofdstuk in mijn leven, dus ik sloeg de volgende bladzijde om.

Op die bladzijde stond TROTS beschreven. “Mensen trots maken door het realiseren van gezonde werk- en verblijfomgevingen, daar worden wij gelukkig van...” Dat wil ik ook! Aan de slag gaan om nieuwe mensen te leren kennen, met hen samen te werken, kennis op te doen en ervaringen te delen om uiteindelijk een resultaat op te leveren waar onze klant gelukkig van wordt. De sollicitatieprocedure ging snel. Na de twee gesprekken ben ik op vakantie gegaan naar het zonnige Spanje. Daar kreeg ik het telefoontje van TROTS met de mededeling: ‘We gaan graag met je in zee’ en dat maakte mijn vakantie zonovergoten!

We zijn inmiddels bij hoofdstuk 5, van een boek met een open eind. In het hoofdstuk Evita als Young Professional laten sommige alinea’s een stukje studentenleven doorschemeren. Er komen vragen voorbij als ‘wie gaat er mee stappen donderdagavond?’, mijn antwoord is dan: ‘het is veel leuker om op vrijdagavond te gaan joh’, of een vraag als ‘zullen we woensdagmiddag lekker gaan shoppen in Den Haag?’ mijn antwoord is dan: ‘leuk idee, alleen ik werk gewoon doordeweeks’. Ook komen er vragen voorbij als: ‘wat heb je eigenlijk gedaan deze week?’ en dan vertel ik vol trots welke ervaringen ik heb opgedaan en wat ik ervan heb geleerd. Dat geeft zoveel voldoening en ik ben mij ervan bewust dat mijn burgerlijke leven nog helemaal niet zo verkeerd is.

Met andere woorden: zie het omslaan van een nieuwe bladzijde als iets positiefs en veelbelovends. Er zullen altijd dingen anders gaan dan je verwachtingen, maar door de uitdaging aan te gaan, zal je merken dat er zoveel gelukkige momenten ontstaan die je met anderen kunt delen en waar je de rest van je leven profijt van hebt! Ik ben heel blij dat TROTS een nieuw hoofdstuk in mijn leven is geworden. Kom maar op met die gave uitdagingen!

Evita Berkouwer - oktober 2017

De typerende situatie

Als 24 jarige, vers van de collegebanken, is het spannend om organisaties te helpen, te begeleiden en te ondersteunen. Stel je de typerende situatie voor, een klein hands-on meisje die haar weg moet weten te vinden tussen de mensen met meer ervaring en kennis. Bij één van mijn opdrachten was dit zeker het geval. In die situatie moest ik naast het begeleiden, adviseren en helpen, ook nog eens regie houden over verschillende facilitaire facetten. Het eerste gevoel en de eerste gedachte die door me heen gingen; ‘’Hoe ga ik aan de verwachtingen voldoen? Zitten ze wel te wachten op zo’n jong (onervaren) iemand?’’

Ik kan me voorstellen dat (beginnende en jonge) mensen zich herkennen in de beschreven situatie. Mogelijk niet met exact dezelfde gedachten en gevoelens, maar wel met de essentie van de situatie.

Mijn persoonlijkheid en visie hebben mij uitkomst gegeven betreft deze twee vragen. Als persoon en young professional vind ik het in de praktijk belangrijk om oog te hebben voor de mens en samenwerking. Tijdens mijn opdrachten ben ik gemeend geïnteresseerd in mijn collega’s, in stressvolle situaties heb ik mijn zorgen gedeeld en probeer ik mijn collega’s te betrekken bij de situatie. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een fijne en eerlijke samenwerking met mijn collega’s heb. Een samenwerking die met de tijd er voor heeft gezorgd dat vertrouwen onderling groeide. Ook door die samenwerking heb ik ervaren dat taken samen uitvoeren veel meer leidt tot goede resultaten dan alles alleen te willen doen. Natuurlijk zijn er bepaalde taken die individueel uitgevoerd moeten worden. Maar elkaars kennis, kwaliteiten en ervaringen gebruiken verreikt de samenwerking.

Nu ben ik nieuwsgierig wat jullie heeft geholpen in een soortgelijke situatie. In het kader van kennisdeling kom ik graag met je in contact.

Een trotse groet,

Kai van de Poll

De reis naar TROTS

Reizen, het is zo’n ding van je doet het heel graag of je blijft liever thuis. Ik ben echt een reisliefhebber en pak altijd mijn koffers zodra het kan. De voorpret begint al met het boeken van de reis. Waar wil ik heen? Wat wil ik zien? Welke nieuwe ervaringen wil ik op doen? Welke nieuwe cultuur wil ik ontdekken?

De zoektocht naar een baan riep bij mij veel dezelfde vragen op als bij het boeken van een reis. Je gaat jezelf afvragen welke nieuwe plek je wilt ontdekken, welke nieuwe ervaringen je op wilt doen en in welke cultuur je op je gemak voelt. Elk bedrijf heeft een andere cultuur, net zoals elk land. De ene cultuur staat je meer aan dan de andere, maar je weet van te voren nooit hoe de cultuur echt zal zijn. Hetzelfde geldt voor de ervaringen die je op wilt doen. Vaak heb je wel een idee wat je graag wilt ontdekken en leren, maar je ervaart het pas op het moment zelf. Toen ik het traineeship van TROTS voorbij zag komen, had ik er gelijk een goed gevoel bij. Ik kon in de verschillende facetten van Facility Management ervaring op doen en kon van de echte ‘locals’, ofwel de collega’s met veel ervaring in het vakgebied, wat leren.

De reisbeschrijving klopte, dus de reis werd geboekt, ofwel het sollicitatieproces begon. Net als op reis neem je een koffer mee vol met jouw eigendommen. Eigendommen die vaak ook iets over jou zeggen, over hoe jij bent. Zo’n koffer neem je ook mee naar je sollicitatiegesprek. Daarin zit je persoonlijkheid, je ervaringen, je vaardigheden en ga zo maar door. Echter, op reis mag je vaak maar zo’n 20 kilo bagage meenemen en dat geldt eigenlijk ook voor het sollicitatiegesprek. Hoeveel ervaring je ook hebt en hoe divers je persoonlijkheid ook is, je kan niet alles in die korte tijd vertellen. Vandaar dat niet je koffer, maar net zoals op reis, je paspoort het belangrijkste is wat je meeneemt. Hierin staat in het kort alle belangrijke informatie over jou vermeldt. Dit ‘paspoort’ nam ik dan ook mee naar mijn gesprek. De ‘douane’ had mijn ‘paspoort’ goedgekeurd en de deuren van TROTS werden voor mij geopend. Nu begint de reis pas echt! Fasten your seatbelts!

Vanaf de eerste dag van mijn reis werd ik met open armen ontvangen door de ‘bewoners’ van TROTS. De open, gezellige, ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ cultuur van TROTS sprak mij gelijk aan. Hoewel je een cultuur pas na langere tijd echt leert kennen, was de eerste indruk meteen goed! Daarnaast kreeg ik gelijk de mogelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen. Door bij collega’s aan te haken die al veel ervaring hebben in het facilitaire werkveld, kon ik zelf ook mijn eerste echte ervaringen op doen. Dit waren ervaringen waar je er achter komt dat je veel theoretische kennis hebt, maar dat het in de praktijk vaak net iets anders aan toe gaat. Dat is bij een reis ook zo. Je leest in de reisgids veel over de plek waar je naar toe gaat, maar in de praktijk is het toch net even wat anders. Echter, dit brengt wel weer nieuwe inzichten met zich mee. Inzichten waar je weer van leert en met je mee kan nemen. Daarnaast breng jij ook altijd iets mee naar een nieuwe plek. Niet altijd is de bevolking blij met jouw nieuwe ideeën. Bij TROTS heb ik gemerkt dat collega’s juist open staan voor nieuwe ideeën en inzichten die jij oppert. Het gevoel ergens onderdeel van te zijn, dat heb ik hier zeker!

Het eerste deel van mijn reis bij TROTS was erg bijzonder, waarin ik al de eerste ervaringen heb op mogen doen en veel collega’s beter heb leren kennen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de rest van mijn reis bij TROTS mij zal brengen. Gelukkig heb ik geen retourvlucht geboekt, want ik zie nog veel mogelijkheden om TROTS verder te ontdekken en nog veel diverse ervaringen op te doen.

“I haven’t been everywhere, but it’s on my list”

Charlotte de Luij – Januari 2017

referentieprojecten

service & contact

Kunnen we u verder helpen?

Een succesvolle dag sluit je af met veel groene vinkjes op je ‘to do list’. Blijf dus niet zitten met onbeantwoorde vragen of ingeslikte meningen. Wij bieden u nu een luisterend oor. Onze mensen zetten zich 100% in om u snel verder te helpen. Wij zijn telefonisch van 08.30 tot 18.00 uur bereikbaar op 088 - 45 55 120 en via mail op info@trots.nl