Een veranderde mindset is de pijler voor circulaire economie. Dat bewijst ook het Martini Ziekenhuis in Groningen, een van de deelnemers aan de TROTS kennissessie.

TROTS werkt samen met opdrachtgevers aan verantwoord gebruik van grondstoffen en middelen in de kantooromgeving. Circulair huisvesten is altijd een proces op maat. Bewustwording over nut en noodzaak is de eerste stap. In samenwerking met Gispen organiseert TROTS kennissessies ‘Circulair huisvesten: de volgende stap in huisvestingsoptimalisatie’. Maria Bueving, manager huisvesting & evenementen van het Martini Ziekenhuis in Groningen bezocht in 2016 één van deze kennissessies. “Wij deden eerlijk gezegd jaren geleden ook mee aan de weggooimaatschappij, dat wilden we veranderen, maar hoe?”

“Circulaire economie vertaalt zich in ons ziekenhuis onder meer naar nieuwe vormen van bouwen, energie, afvalverwerking, logistiek en food”, aldus Maria Bueving. “In het ziekenhuis kijken we ook continu naar de staat van ons meubilair. Sommige meubels zijn oud en versleten, anderen bevallen toch niet zo goed; wat doen we ermee? Vervangen, repareren, restylen? Bij onze keuzes willen we zo veel mogelijk rekening houden met de impact op het milieu. Op het gebied van circulair inrichten willen we graag een pilot starten. Daarom was ik benieuwd naar de kennissessie.”

Creatief met meubilair

Tijdens de kennissessie proberen TROTS en Gispen de deelnemers in een bepaalde gedachtemodus te krijgen. “Dat is gelukt”, weet Maria Bueving uit ervaring. “Hoe we grondstoffen gebruiken en wat daarbij de belasting op het milieu is, wordt goed uitgelegd. Ik was daarnaast echt verrast door de creativiteit. Nooit bedacht hoeveel mogelijkheden er zijn voor oude meubels, of een stuk hout of een metalen plaat. Er zijn echt andere wegen te bewandelen. Oude kasten worden bijvoorbeeld comfortabele banken. Of groter gedacht: de sloop van ons thuiszorggebouw leverde ons de materialen voor het nieuwe parkeerdek.”

Digitalisering verandert omgeving

“Hoe we werken, is met name door de digitalisering erg veranderd. We hebben geen grote dossierkasten meer nodig. Veel collega’s hebben geen vaste werkplek meer. We hebben veel energie gestopt in het ‘anders werken’. We zijn nu volop bezig met de visie over hoe we ons gebouw daarop willen inrichten.

“Ik zit zelf nog aan een 30 jaar oud bureau. Destijds een topontwerp. Nog steeds onverwoestbaar. Doodzonde om het weg te doen. Met een kleine aanpassing van poot of blad, kan het toch zo weer een paar jaar mee, wellicht als vergadertafel. Ook onze stoelen zijn niet kapot te krijgen. Alleen de stof is versleten. We hebben ze naar een sociale werkplaats in de buurt gebracht om te restylen. Onze mindset is dus echt veranderd. Weggooien is nu een van de laatste opties geworden.”

Duurzame omslag getuigt van lef

“Ik vind het lef van Gispen en TROTS om deze weg in te slaan. Als meubelleverancier en facilitair bedrijf bestaat het businessmodel toch uit het leveren van nieuwe spullen in een nieuwe kantooromgeving. Het feit dat ze meedenken over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van hun opdrachtgevers vergt ook voor hun een omslag binnen het eigen bedrijf. Ik vind dat innoverend en inspirerend. Dat zal ook duidelijk terugkomen in ons meerjarenonderhoudsplan meubilair. Daarin een heel hoofdstuk over de circulaire economie binnen het Martini Ziekenhuis!”

referentieprojecten

service & contact

Kunnen we u verder helpen?

Een succesvolle dag sluit je af met veel groene vinkjes op je ‘to do list’. Blijf dus niet zitten met onbeantwoorde vragen of ingeslikte meningen. Wij bieden u nu een luisterend oor. Onze mensen zetten zich 100% in om u snel verder te helpen. Wij zijn telefonisch van 08.30 tot 18.00 uur bereikbaar op 088 - 45 55 120 en via mail op info@trots.nl